Veel gestelde vragen

Wat is StadspasVenlo?

De StadspasVenlo is een persoonsgebonden pas voor mantelzorgers en minima. Deze wordt voor meerdere doeleinden gebruikt. Minima die een pas aanvragen en er recht op hebben ontvangen per persoon € 100,- op deze pas. Mantelzorgers die een pas aanvragen en er recht op hebben ontvangen per persoon een tegoed van €75,-. Op deze website onder de kop “Pas besteden” kunt u zien welke aanbieders er aangesloten zijn (per doelgroep) en waar u kunt betalen met de pas. De pas kan eenvoudig online aangevraagd worden onder de kop “Aanvragen” op deze website en kan worden gebruikt bij aangesloten winkels en voorzieningen in gemeente Venlo


Ik heb de StadspasVenlo ‘voor het eerst’ ontvangen. Wat moet ik nu doen?

  • U dient uw pas eenmalig te activeren voor gebruik! Ga hiervoor naar: Activeren (eenmalig) (via de link op deze website).
  • Om de pas te activeren heeft u de laatste 6 cijfers van uw kaartnummer nodig en de activatiecode. Deze staan vermeld achter op uw pas.
  • Als het activeren gelukt is, wordt het toegekende tegoed direct bijgeschreven op uw pas en kunt u de pas meteen gebruiken.

Na het activeren kunt u inloggen via “Mijn Stadspas Omgeving” om uw tegoed in te zien, uw account gegevens te veranderen en uw wachtwoord te wijzigen (indien nodig). Bewaar uw pas goed. Deze is onbeperkt geldig en kan er ieder jaar, na goedkeuring van uw aanvraag, het nieuwe bedrag op uw huidige stadspas gezet worden door.


Ik heb de pas aangevraagd maar nog niet ontvangen?

  • De aanvraag voor de bijdrage Participatie minima moet eerst worden goedgekeurd door de gemeente
  • De aanvraag voor het mantelzorg compliment moet worden goedgekeurd door Incluzio Sociale Basis en/ of gemeente Venlo.
  • U ontvangt uw beschikking per brief van de gemeente. Als de aanvraag is toegekend, zal uw Stadspas binnen twee weken per postNL aangeboden worden.

Duurt dit te lang, stuur dan een e-mail naar vraag@stadspasvenlo.nl


Corona en geldigheid tegoed

Vanwege de huidige maatregelen rondom het corona-virus kunt u het tegoed van de Mantelzorgwaardering 2020, tot nader berichtgeving besteden bij de aangesloten aanbieders binnen uw doelgroep.


Ik heb de StadspasVenlo al ontvangen en ook al gebruikt. Nu heb ik voor het nieuwe jaar de verlenging (aanvraag) aangevraagd met mijn Stadspas, via ‘Mijn Stadspas Omgeving’ Wat moet ik dan doen met de pas?

U ontvangt digitaal een bericht zodra uw aanvraag is goedgekeurd. Dit kunt u inzien via ‘Mijn Stadspas Omgeving/ inloggen’.

  • Binnen 1 week, na goedkeuring wordt het toegekende bedrag direct bijgeschreven op uw huidige stadspas. Dus bewaar de pas goed.

Wanneer kan ik een aanvraag voor vergoeding Participatie minima of mantelzorg indienen?

Nieuwe aanvragen (Dus nog GEEN Stadspas)

  • De Participatie minima aanvragen voor 2020 kunnen vanaf 1 november 2019 worden ingediend. Zorg dat u tijdig de aanvraag indient bij gemeente Venlo: https://www.venlo.nl/stadspas-venlo
  • De mantelzorgwaardering 2020 kan aangevraagd worden vanaf 1 januari 2020 via Incluzio Sociale Basis. Stuur daarvoor een email naar: ISBmantelzorgVenlo@incluzio.nl

Bestaande pashouders (in bezit van de Stadspas)

    • De verlenging mantelzorgwaardering 2020 kan digitaal aangevraagd worden t/m 31 oktober 2020 via ‘Mijn Stadspas Omgeving’
    • De verlenging participatie Minima 2021 kan digitaal aangevraagd worden t/m 1 december 2020 via ‘Mijn Stadspas Omgeving’
    • Log in via ‘Mijn Stadspas Omgeving’: https://stadspasvenlo.nl/inloggen/

Wat is mijn tegoed op de StadspasVenlo?

  • De gemeente kent per persoon een bedrag toe van € 100,00 per jaar aan inwoners met een laag inkomen.
  • De gemeente kent voor mantelzorg een bedrag per persoon toe van € 75,00 per jaar.

Mocht u al in bezit zijn van een pas en ook in een volgend jaar weer een aanvraag doen, dan vraagt u in dat jaar de verlenging digitaal aan via ‘Mijn Stadspas Omgeving’, met uw huidige stadspas en kaartnummer op deze website.

  • Na goedkeuring wordt het nieuwe tegoed van dat jaar, binnen 1 week op uw huidige pas gezet. Via deze website kunt u altijd uw tegoed checken.

Wat te doen bij kwijtraken pas of als deze is gestolen?

U dient dit schriftelijk te melden aan leverancier Loyalty Connect. Mail naar: vraag@stadspasvenlo.nl en vermeld uw postcode/ huisnummer en eventueel uw kaartnummer. U geeft in de mail aan dat uw Stadspas gestolen of kwijtgeraakt is. Leverancier zal uw huidige StadspasVenlo blokkeren en u berichten dat de nieuwe Stadspas aangemaakt wordt en toegezonden wordt via PostNL.

  • Het (resterende) tegoed, dat eventueel nog op uw huidige pas stond, wordt dan overgezet/ bijgeschreven op de nieuwe pas.
  • Uw nieuwe pas wordt door leverancier gekoppeld aan uw bestaande account (kaartgegevens+ NAW-gegevens) zodat uw pas gelijk geregistreerd is.
  • Uw nieuwe pas is dan gelijk klaar voor gebruik.

De kosten voor het opsturen van een nieuwe StadspasVenlo zijn de eerste keer gratis. Bij een tweede keer wordt een bedrag van € 5 in rekening gebracht. Dit wordt verrekend met uw tegoed.


Als ik mijn pas verlies, kan de vinder zomaar de pas gebruiken in de periode tussen het verlies en de melding (dus blokkade) ervan?

  • Nee de vinder kan de pas NIET zomaar gebruiken

Aan de pas kan men niet zien van wie die is. De pas is aan de buitenkant anoniem, maar staat geregistreerd op naam. Wanneer iemand met de pas wil betalen moet er een ‘Multi-Authenticatie’ plaats vinden; dat is een combinatie van kaartnummer, postcode en huisnummer. Dus degene die een pas vindt,  kan er niets mee, aangezien het niet zichtbaar is van wie de pas is en de vinder de correcte code-combinatie niet weet.


Hoe lang blijft het tegoed op de pas geldig?

Het tegoed op uw StadspasVenlo is geldig vanaf het moment dat bedrag is bijgeschreven. U dient het bedrag te besteden uiterlijk 31 december van het jaar waar de toekenning voor geldig is.

    • Mantelzorg;
      • 31 december 2020 (bedrag 2019)
      • 31 december van het desbetreffende kalenderjaar, dus mantelzorgjaar 2020 t/m 31 december 2020, 2021 t/m 31 december 2021, etc…
    • Minima;
      • 31 december van het desbetreffende kalenderjaar.

Let op: wat op 31 december niet besteed is, vervalt en kunt u niet meer gebruiken.


Hoe kan ik zien hoeveel tegoed ik nog op mijn pas heb?

Via ‘Saldo checken’ op de homepage (snelle manier) en op de pagina ‘Mijn Stadspas’ kunt u uw tegoed bekijken maar ook uw bestedingen bij aanbieders zijn zichtbaar via ‘Mijn StadspasVenlo’.


Is het mogelijk om zelf mijn stadspasVenlo op te waarderen?

  • Nee, het is niet mogelijk om zelf het tegoed op uw pas op te waarderen.

Indien uw tegoed op is, of niet voldoende toereikend is, dan kunt u voor uw aankoop het restant bedrag per pin of contant bij betalen.


Moet ik mijn StadspasVenlo bewaren als het tegoed op is?

Ja, uw StadspasVenlo dient u te bewaren zodat uw pas ieder jaar (na goedkeuring aanvraag) weer opgewaardeerd kan worden.

  • Met uw kaartnummer en uw postcode/ huisnummer kunt u blijven inloggen voor ‘Mijn StadspasVenlo’ om uw bestedingen in te zien en uw persoonsgegevens te wijzigen (indien u verhuisd bent, dient u dit te wijzigen of door te geven aan leverancier Loyalty Connect).

Vragen specifiek over mantelzorg

Wat als de mantelzorger niet in de gemeente Venlo woont?

Geen probleem, zolang de zorgvrager maar in de gemeente Venlo woont.


Wat als de zorgvrager in een andere gemeente woont?

Dan ontvangt de zorgontvanger geen StadspasVenlo, want de zorgvrager dient in de gemeente Venlo te wonen om de waardering te ontvangen.

Tip: informeer eens bij de gemeente van de zorgvrager of er daar een vorm van mantelzorgwaardering is.


Wat als een zorgvrager meer dan één mantelzorger heeft, komen zij in aanmerking voor de waardering?

Ja, alle mantelzorgers kunnen de waardering aanvragen als zij voldoen aan de gestelde criteria.


Kan ik als mantelzorger van meerdere zorgvragers zorgt, vaker de waardering aanvragen?

Indien u mantelzorger bent voor één of meerdere zorg ontvangers en u voldoet aan de gestelde criteria, dan krijgt u toch maar een keer de waardering.


Ik heb een algemene vraag over mantelzorg (dus niet over de Stadspas, het systeem of website).

Bij wie moet ik dan zijn?

Heeft u een algemene vraag over mantelzorg, of bv. over het aanvragen van een stadspas met de mantelzorgwaardering (u heeft dus nog GEEN stadspas), of wilt u een luisterend oor? Wilt u liever persoonlijk contact met Incluzio Sociale basis? Bel dan met: 088 2987653.  Zij helpen met de aanvraag en kunnen ook helpen en adviseren op het gebied van zorg voor een naaste.


Ik heb een technische vraag over de StadspasVenlo. Bij wie moet ik dan zijn?

Voor technische vragen of storing of een vraag over het activeren of inloggen met uw Stadspas? Kunt u contact opnemen met leverancier Loyalty Connect. Mail dan naar vraag@stadspasvenlo.nl voorzien van uw postcode/ huisnummer en eventueel u kaartnummer en vermeld uw probleem/ klacht.

  • Problemen met inloggen
  • Problemen met activeren
  • Tegoed niet bijgeschreven op de Stadspas.
  • Teveel betaald bij de aanbieder, terugstorting
  • Verlenging aanvragen lukt niet, systeem loopt vast
  • Kaartgegevens wijzigen i.v.m. verhuizing
  • Verlies/ diefstal, Stadspas blokkeren en nieuwe aanvragen
  • Website www.stadspasvenlo.nl is niet toegankelijk, niet bereikbaar
  • Algehele storing StadspasVenlo

Waar kan ik terecht met verdere vragen over de StadspasVenlo?

Staat uw vraag er niet bij? Neem per email contact met ons op. U kunt een email sturen naar vraag@stadspasvenlo.nl